Skal du til at opgradere dit home gym? Mangler du en ordentlig maskine, som virkelig kan intensivere din træning? Så skal du gøre dig klogere på disse tre super gode maskiner: power rack, squat rack og styrktårn.

Det er en stor beslutning, og ikke mindst en stor investering, at starte et ordentlig home gym, og derfor vil man naturligvis gerne gøre sig de bedste køb. Derfor har vi i denne artikel udgjort en overskuelig liste over, hvad de tre forskellige maskiner, samt deres fordele og ulemper, så du kan vælge den maskine, som passer allerbedst til dit home gym.

Power Rack

Et Power Rack er et vægttræningsudstyr, som fungerer til frivægtsstangøvelser. Den er ideel til dig, som gerne vil træne flere muskelgrupper på samme tid. En Power Rack er en simpel maskine, som består af 4 stolper, men du kan også sagtens finde modeller med 6 og 8 stolper. Stolperne bruges til at placere vægtstænger på, men du kan også træne med din egen kropsvægt ved at hive dig selv op i stolperne.

Selvom maskinen ser simpel ud så kan den faktisk bruges til mange forskellige vægttræningsøvelser. Du kan for eksempel lave bænkpres, pull ups, dips, elastik træning, squats, TRX-træning og meget mere.

Fordele:

En Power Rack er super fleksibel og gør det nemt for dig at træne mange forskellige øvelser. Den er meget sikker for dig at bruge, da de forskellige stolper tillader dig at lægge din vægstang sikkert ned, hvis du opgiver løftet. Når du kombinerer din Power Rack med en vægtstang, så er mulighederne for træning næsten uendelige.

Ulemper:

En Power Rack fylder rigtig meget. I sig selv ser den ikke særlig stor ud, men skindet bedrager. Du har nemlig brug for god plads omkring dig, hvis du vil have en Power Rack i hjemmet. En Power Rack bliver ofte ikke solgt med vægtstange, så det er en ekstra udgift, som du får med oven i hatten.

Squat Rack

Et Squat Rack er en lidt mere simpel maskine, som også kendes under navne half rack. En Squat Rack består af to opadstående stolper, hvorpå man kan lægge en vægtstang. Umiddelbart bruges en Squat Rack udelukkende til at lave barbell squats, men du kan sagtens variere dine øvelser med lunges, sump squats og meget andet. En Squat Rack giver stabilitet og sikkerhed, hvis du opgiver et løft og har brug for at sætte stangen fra dig.

Fordele:

En Squat Rack er meget billigere end en Power Rack. Den er nem at rykke rundt med og fylder ikke særlig meget i hjemmet. Du kan også pakke den væk og stille den af vejen, hvis du ikke vil have den stående, når der kommer gæster over.

Ulemper:

Øvelserne, som du kan lave ved en Squat Rack, er ret begrænsede. Du kan kun intensivere dine øvelser ved at sætte mere vægt på din vægtstand. Stabiliteten og sikkerheden ved din Squat Rack varierer også rigtig meget alt afhængig af prisen.

Styrketårn

Et styrketårn er en multifunktionel maskine, som er ideel til at styrke musklerne i hele kroppen. Et styrketårn består af kabelvægte for oven, benpres, brystpres og er ofte kombineret med vægtstang og håndvægtsstænger. Et styrketårn har det hele samlet i en og samme pakke og er også udstyret med en masse indstillingsmuligheder, som gør det nemt og hurtig for dig at intensivere din træning for hver gang. Et styrketårn er til dig, som gerne vil se hurtige og gode resultater med din vægtløftning.

Fordele:

Et styrketårn giver dig en multifunktionel træningsmaskine, som kan aktivere hele kroppen. Når du har et styrketårn derhjemme, så behøver du ikke andre maskiner eller vægte for at få trænet hele kroppen grundigt igennem. Et styrketårn er god for begyndere, da det kan indstilles i sværhedsgræder og tilpasse sig netop dit niveau.

Ulemper:

Et styrketårn fylder rigtig meget i hjemmet, så medmindre du bor i en stor lejlighed eller et hus, så er det svært at få plads til en styrketårn. Du kan godt regne med at skulle bruge omkring 4 kvadratmeter i alt for at få plads til tårnet. Et styrketårn ligger også i den dyre ende af skalaen, da tårnet har mange indstillingsmuligheder og tilbehør til maskinen.

Similar Posts